Setelah 6 hari di OBS Lumut (U)

8:36 AM / Comments (7) / by Admin

_________________________________

Salam,
entri kali ini berkisar tentang admin ikanstim dan ditulis menggunakan slang orang KL sedikit. kalau sabahan baca, mesti geli. (aku geli bila sabahan menulis guna slang KL ekceli) tapi aku saja buang tebiat. nak jugak tulis guna slang KL. hehe


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg8YFcDynui08uPgoH2-P28KC0m29IDnpZxFe3SeoluFFrSh14YHPf6wmYw1gaG_G9-y67NsRh6RtQGqUhv48OjYcI79rMDDh8uEljIXEbhDwTZyz1DAERmbQUIrK1_BVMN4AuVZG1q-mo/s180/OBS+logo.bmp

http://siva-my.jobstreet.com/agena/development/source/default/logo/obslumut.gif
OBS Lumut merupakan OBS kedua yg diwujudkan dalam dunia

OBS itu ialah outward bound school. Lumut tu pulak, ialah nama tempat. bahagian pendidikan dan penajaan PETRONAS telah menshortlistkan nama aku dalam list peserta yg TERPILIH untuk ke OBS Lumut.

TERPILIH secara random

Kursus 6 hari itu membuatkan aku hitam legam. sehitam bontot kuali. siriusli! oleh kerana malas pakai sunblock, topi dan cover muka di tengah laut, ambek mu. kehitaman sejati.

di situ, handphone, duit, ic, makanan, bahan bacaan, gadgets DIHARAMKAN.

so 6 hari tu terputus hubungan dengan dunia luar. cik benben mengamuk sebab encik ikanstim tidak dapat dihubungi. "macam teda boifren ja" menurut beliau.

terdapat kursus 3-25 hari. kalau kena yg 25 hari punya, memang tak tahu menahu lah isu semasa for 25 days. hebatkan?

aktiviti utama selama di OBS Lumut ialah KAYAK dan WHALE. kayak tu macam biasalah. berkayak. tapi berkayak merentas laut, menetang arus selama beberapa jam. kalori habis dibakar, tenaga diguna sampai habis, tengah-tengah laut dah mula mengidam KFC.

http://www.kayakcenterak.com/pagephotos/homepage/goodwhittierSeaKayak.JPG
kurang lebih begini la kayak nya

di pasangkan dengan seorang partner, berkayak la ke pantai syawal. (campsite yg agak buruk. patutnya , aktiviti kayak ni, pegi ke teluk segadih di pangkor) oleh kerana arus yg kuat, ombak yg boleh menterbalikkan kayak, destinasi kayak di alih ke pantai syawal , bersebelahan/dekat dengan pangkor. total jarak kayak 20++ km



aktiviti whaling ni pulak, lebih kurang macam sailing. cuma benda ni ada pengayuh. kalau tak da angin, berkayuh la sampai melecet tangan. kalau ada angin, boleh la sailing. yg sucks nya, kami whaling ke pantai syawal, kayak pun ke pantai syawal. so memang hampeh la bila pegi bercamping ketempat yg sama kan? tapi nak buat macamana, dah angin kuat sangat time kayak tu.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZDmbTD7KuJFmxxtV3wRnh8PadUb5kVn3pELA6EOoT3HGIidYNabECNZIQxksHC7ksJGD5cMPUGP-2s5MKhveXolUo5hC4pKOUxeFM2xm7xP87RcGIH_vsRZlxG-AoQXCUMpvTpqqQgNV-/s400/Whaling-BF.jpg
rowing in a whale (gambar ihsan google)

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi1mrlI83F7Ka3O31pNITYSUz10ln4vJGycKsBeRwlmD7bKzLZuEf30MX5_oCV9EG4-u_fvs7hWuSsTrhDSLB8s9hmc41KBlM78d4skNHxpILRqdUALOlpDupHw0krz1N_WM0Ze9pnZ7MIM/s400/IMG_2311.JPG


PETRONAS memilih aktiviti kayak dan whale atas dasar aktiviti ni boleh meningkatkan kerjasama antara scholars. dalam 6 hari tu, memang 2 aktiviti ni saja yg kami buat. tapi agak memenatkan lah. dengan asrama di lereng bukit, kalau nak balik asrama, kena daki beratus-ratus anak tangga. memang kalau dah turun asrama, tak nak naik balik dah.


http://outwardbound.my/about/abt_01.jpg
asrama yg tinggi nak mampus

memandangkan aku memilih untuk menukar slot OBS aku yg sepatutnya berlangsung 28hb ni ke 20hb yg lepas, kebanyakan peserta tidak aku kenali(sebab slot ni batch JAN 07 yg ramai). tapi ok lah, dapat kawan baru. best. aku dimasukkan dalam watch TAHAN (stands for gunung tahan) bersama kawan-kawan baru : aiman, zul, kapip, rahim, amir,awang,umair, sha, sakinah, mashitah, lia, fred dan maisarah. aku nak upload gambar-gambar yg ada muka kami, tapi ni laptop kawan, xleh nak blutooth dari hp. (gambar-gambar yg di ambil selepas tamat kursus)


so, apa cerita selama ketiadaan aku 6 hari ni?

p/s-memandangkan hp aku adalah camera aku(time camping, hp kena ambil oleh pihak obs), gambar-gambar dalam entri ni semuanya hasil google.











Suka entri kali ni? follow/bookmark ikanstim sekarang sempena stok masih ada!

7 Comments:

Saphuan Awang @ June 27, 2009 at 9:10 PM

Tulis ah pasal umair nak berak dowh!!

Admin @ June 27, 2009 at 11:21 PM

aku xnk cemari blog aku dgn tahi2 umair wang
hahaha
ko la tulis kat tahi suci

Saphuan Awang @ June 27, 2009 at 11:24 PM

apa plak. situ utk benda2 suci je dowh. haha.

Nadhirah @ June 27, 2009 at 11:53 PM

tak sehitam bontot kuaLi pun.
tipu!

Admin @ June 28, 2009 at 12:23 AM

bontot kuali yg dah disental
haha

benazirjb @ June 29, 2009 at 4:15 AM

gila bha slogan OBS.
to serve to strive and not to yield.
gila, purba btul. survivor. castaway. hahhh! apa lg?

Admin @ June 29, 2009 at 7:12 AM

apa lg?