Short cut : penghujung atau permulaan?

1:14 PM / Comments (4) / by Admin

_________________________________

salam, helo2. . ni post pasal politik siiiiiiiiiikit.
diskusi ni sbnrnya tercetus bila ada org pertikai, kmu penyokong anwar, apa komen ko pasal presiden DAP sbg timb pm klau pakatan rakyat memerintah? dan tajuk post aku kaitkn dgn apa yg diwarwarkn kerajaan baru akan ujud mengganti penghuni putrajaya.

aku sbnrnya mlas nk update hal politk ni.. tp tau la ckit2 apa yg sdg berlaku.

haishh.. umur xleh nk p mgundi dah bicara soal politikus msia. haha

mcmna nk start ah..

ayat2 sgaja di formalisasi utk kematangan penulisan .haha

first of all,

kenapa anwar?

1) adapun msia kini, tidak punya pemimpin yg mampu menggerak kan rakyat utk berganjak dari kerusi empuk ke medan reformasi spt beliau ( medan reformasi itu adalah agenda perubahan,bkn berdemostrasi ok) spt smua rakyat sedar, tidak kira fahman politik atau jemaah, pimpinan msia punya kekalutan peribadi dan pengurusan negara.

jadi,alternatif yg ada, gerakan yg Pak Anwar pimpin.

huraian: apa yg aku sedar, kita ni, klau nk mgutuk pribadi org, mmg xkn hbs punya. anwar ka, paklah ka najib ka mahfuz ka, mmg xkn hbs. sbb mnusia ni wat silap. bkn nya nabi, nk kata buruk ttg baginda org xleh nk gernerate idea. sbb mmg dah peribadi luhur-seluhur2nya.
so, klau nk berdiskusi ttg corak atau rentak seseorang politikus tu, BAGI AKU ckup skadar utk mengecam beliau dari sudut peribadi sekiranya, benda tu mmg ksalahan yg kita xdpt maafkn. klau stakat time belia, si dia tu pnh mgamuk, pnh tertidur pun nk di isukn ( tp bgantung pada keaadaan la mcmna kesalahan yg ringan2 tu dilakukn. klau scara tba2, xtentu psal, BAGI AKU, xpa la nk kecam ) apa yg aku kata kekalutan pribadi dan managerial tu, korg cari la info kat internet.

second,

presiden DAP sbg timb pm? : ketuanan melayu tidak lagi punya martabat utk dijunjung.

tidak byk yg dpt dijelaskn lbh lanjut kerana kekurangan sumber yg boleh diguna pakai.

haha
soriiiiii

intrnet lmbab daaaaaa

sbb yg kata, presiden dap jd timb pm pun aku xpasti mana sumber dorg dpt. so, aku pun tkut2 nk kata apa2

TAPI,

bodoh sgt ka dsai?
dia tu islam jgk, dia pnh jadi presiden ABIM satu msa dulu.. dia pernah merasa perit nya pjuangan dia nk mntarbiyah org ramai. lps tu, slps dtekan,disumbat dlm pnjara,dblsah,d fitnah habis2an, baru nk jadi pm, nk wat duit? itu ka yg org pro UMNO fikirkan? lps tu,cara nk jadi pm,kena pikat org bkn mlyu, dan gadaikn martabat mlayu? xpyh nk kata, mlayu,aku prefer,suma org islam di jaga kat msia nih. asal islam,boleh msuk uitm. yg bgsa lain yg islam dipinggirkn saja.

aku, klau boleh, nk join umno. kalau perjuangan nya msh mcm dlu. ada pihak yg anti umno hina umno.. kata umno xperjuang melayu. british yg cipta umno. nk kata btul, xbtul, umno berjasa.. smua gerakan berjasa. .

cuma bila dah berlaku ketirisan, kehancuran peribadi, kekalutan pegangan, punah sudah umno yg berjasa lg perkasa. mkin jauh la keinginan nk membangun bersama umno

begini, aku critakn apa yg buat setiap org ada pendapat msg2 terhadap senario politk msia yg agak tinggi kadar adranelinnya. (pndapat aku la)

PANDANGAN ALAM INDIVIDU

ini intipati syarahan dr Farid syahran (pensyarah di uiam xsilap) yg pnh aku hadiri, PANDANGAN ALAM ISLAM.

pandangan alam itu inggerisnya world view.

PANDANGAN ALAM INDIVIDU: pendpat seseorang terhdp sesuatu ( lbh kurg mcm 1st empression)

begini analogi nya:

ada seorang saudagar minyak wangi, dia mmpunya seekor burung yg pndai berkata2 lg CANTIK (berjambul kuning) . burung dia ni ibarat pelaris . asyik mmpromo barangan tuannya. dah burung pndai bckap,tuan dia ajar la burung tu berkata-kata utk mnarik plgan. ditambah lg dgn kecantikan jambul dia tu,mmg org tertarik utk dtg kekedai mnyak wangi tu. maka syg la tuannya trhdp burung tu sgt2.
satu hari, burung tu trbg2 dlm kedai mnyak wangi tu, scara xsgaja,terlanggar balang myak wangi yg mahal, lalu pch berderai.. tumpah la myak wangi tu di lantai. tuan dia nmpak, hbs burung tu kena blsah. dicekik2 burung tu, dan last skali, ditoreh jambul kuning kebanggaan burung tu. dgn keaddan skt dan sdih, burung tu di kurung dlm sgkar,dan diletak dluar kdai .. burung itu tidak lg berkata2 mcm dlu, kepala pun dah botak..

keesokan harinya, dtg seorang botak ke kedai myak wangi tu..

pstu burung tu kata kat org kpala botak tu, "kamu pecahkn minyak wangi jgk ?"


fhm ?kalau xphm,samada pyampaian crita aku agak truk, atau tahap penerimaan bahan ilimiah pmbca lbh truk dari aku. haha

nmpak xmcmna burung tu dah set dlm kpala otak dia?
apa2 bnda yg botak, pchkn myak wangi .
dia kata gtu sbb , dgn mmcahkn myak wangi, kapal dia botak.


apa kaitan dgn topik awal?
kenapa ada org kata anwar pgkhianat bgsa & kenapa ada org kata anwar penyelamat bgsa?

worldview seseorang itu berbeda2. . jadi xblh nk slhkn, napa sokong umno? knapa sokong anwar?

tp,worldview sntiasa boleh diubah.

aku nmpak dgn bji mata aku sndri, mcmna prangai org2 abim ni. . (ni nk crita psl knapa aku kata anwar blh dipercayai) aku xnk pgaruh org lain. tidak! saja nk kongsi pndapat.. klau korg ada pndapat sndri, tulis kat komen, xpun wat blog sndri. haha.. ok2, anwar sbg bekas ahli abim, prngai org abim ni agak streotaip. sb dorg dah d tarbiyah dari belia smpai perangai dorg xberubah smpai ke tua. dorg ni xksh kluar duit utk aktiviti dkwah. siriusly,xksh. . dorg sgup merredah hutan nk jmpa muallaf2 yg terkapai-kapai mncari sumber utk mgamalkn islam bila org yg dh bwk dorg msuk islam dah xmsuk utan lg. dorg sgup kluar hrta, utk tlg kwn2 yg kena fitnah. sgup kluar bratus2, utk di collect dan biaya bayaran peguam.ahli2 nya mcm klon ahli2 ikhwanul muslimin. otak dorg mmg diguna utk tuntut imu. budaya ilmu nya sgt mggerunkn.. rasnya dah brapa ratus buku sibincang tiap kali usrah.


nk kata smua nya elok, kita smua manusia. ini scara general la..

bodo sgt ka anwar yg pnh mndpt gelaran mnteri kwgn terbaik asia? bodo sgt ka nda gadai islam? bodo sgt ka? bodo sgt ka nk gadai nsb cucu cicit? bodo sgt ka naquib al attas smpai xtgur anwar?


aku nk ulas lbh psl isu timb pm pakatan rkyat ni xblh,sbb xda sumber.. sori.
tp BAGI AKU, nk kata anwar dh wat kputusan yg slh, i dont think so

ish,aku bnci ulas hal politk!! politik wat org bermusuh.. nanti kwn2 xnk kwn sbb aku sokong anwar

aku bnci dia sbb dia pro kj
suami isteri xtdo skatil time pilihanraya
aduh,
ni pndpat aku.. aku hirmati pndpat org lain..
xnk bgaduh2, nanti bmsuh.
xbest.

blog ni aku rasa plg ROJAK skali. cmpur2 contain nya
haha

4 Comments:

hadio69 @ September 13, 2008 at 3:37 PM

tu ar
ble ckp psl politik
tkt mjurus kpd puak~

tp tu la
ak pn skg ats sbb2 tu
nk komen pe pn ilmu sejengkal
analisis pn setkt internet
sumber yg blum pasti

dan msih ak ptikaikn hak ktuanan~
xslh tp jgn tlmpau manja~
smpi bak kt ko;
sdap tjelapuk di kerusi empuk

smoga yg bnar jlas tpncar
yg bohong pecah tempurung

Future CorpSe @ September 15, 2008 at 11:01 AM

(^__^)

BNBBC. hahaha.. Taiwan? haha Lagi. dan hahahaha Lagi..

SayaBudakBaruBelajar @ September 21, 2008 at 12:27 PM
This comment has been removed by the author.
SayaBudakBaruBelajar @ September 21, 2008 at 12:31 PM

Saya bersetuju dengan beberapa pendapat saudara, bagi saya Masyarakat melayu sangat Jumud dalam soal pelaksanaan sesebuah prinsip kenegaraan, sebagai masyarakat yang Majoriti, Kita mempunyai sindrom penakut seperti kaum minoriti, Kita acap kali takut ketuaan Melayu dicabuli oleh bangsa lain yang sememangnyer Minoriti, keadaan ini boleh kita gambarkan seperti seorang yang berumur 25 tahun yang takut apabila ada budak berumur 10 tahun yang mampu melakukan apa yang dia juga mampu lakukan. Alasannya..takut tertindas dibumi sendiri. Bagi saya, orang Melayu adalah bangsa yang paling "racist" di Malaysia, cuba bayangkan kita bukan bangsa Melayu, apakah perspektif kita tentang bangsa Melayu ini, kita lantang menyuarakan ketidakpuashatian dan isu2 sensitif perkauman tanpa memikirkan perasaan bangsa lain. Apabila bangsa lain menyoalkan hak mereka dalam nada yg perlahan, kita akan menjadi panik dan kelam kelibut. Kesimpulannya, Kita akan menjadi lebih perkasa jika sanggup menerima bangsa lain dengan penuh keterbukaan. teruskan usaha saudara, sesungguhnya berkongsi pendapat itu sesuatu yang disarankan.

www.kisahjutawan.blogspot.com