Hijriah dan Masihi

9:38 PM / Comments (2) / by Admin

_________________________________

beza hijriah dan masihi ada banyak

tapi yg paling ketara ialah

sambutan tahun baru bagi kedua-dua jenis tahun tersebut

http://asaville.files.wordpress.com/2008/01/maal-hijrah.gif

kalau tahun baru hijriah, di sambut di masjid, ada yasin, doa tahun baru & akhir tahun, kenduri kecil kecilan , sembahyang berjemaah dan akan selesai lebih kurang jam 8.30 mlm di borneo dan 9.30 malam di tanah melayu.

keesokan pagi nya barulah sambutan di buat di dewan di isi dengan penyampaian anugerah kepada tokoh-tokoh yg berjasa kepada agama, nasyid, bacaan ayat suci al quran dan persembahan yg menyedarkan manusia .

anugerah ini diberikan utk memberi mereka semangat utk bekerja lebih dan menjadi lebih produktif berbanding tahun lepas di samping mendorong yg lain utk melipat ganda kan kerja-kerja memartabatkan islam.

happy new year 2008 #4 by mugley.

kalau tahun baru masihi, sambutannya di stadium atau padang terbuka. dah sambutan tahun MASIHI, mesti la tidak di buat di surau atau masjid .

sambutan tahun baru masihi biasanya ada persembahan artis, countdown,pertunjukan bunga api dan baaanyak lagi yg berorientasikan hiburan. mesti seronok-seronok sebab kita mahu sambut tahun baru!

yeaah! bestkan? sambutan akan selesai dalam kira-kira 12.30-1 pagi. biasanya kelab-kelab, pub dan bar juga akan penuh dengan pengunjung utk beramai-ramai buat countdown. paling tidak pun, ahli keluarga akan berkumpul beramai- ramai buat bbq , karoke, borak-borak .


apa yg menjadi harapan penulis blog ikanstim dan bisnesharian ini ialah, kalau boleh, jangan la di panjangkan sambutan tahun baru masihi tu. biasanya habis jam 1 atau lebih kan? sebolehnya, sambut saja di rumah dengan keluarga. tak payah la berkumpul d padang/stadium tu.

bahaya!

ada yg bergaduh sampai mati (sebab mabuk)
ada yg eksiden, pastu bergaduh sebab xpuas ati (dalam keadaan mabuk)
ada yg kena rogol
ada yg kena rompak! (mat-mat rempit tahan kereta malam-malam buta tu. dorang bertugas jaga trafik)
ada yg kena samun


nanti lebam mata mcm DSAI(dia xsambut new year kat stadium pun,tp mata lebam)


jaga diri ok.post ni di tulis berdasarkn pngalaman aku nih.semuanya benar2 berlaku
ps-kalau hukum sambut tahun baru masihi bg org islam, jgn tanya aku. tanya ustaz