Kenapa berblog? (U)

7:39 PM / Comments (5) / by Admin

_________________________________

Ikan Stim: Sedarkah anda yang dunia informasi di hujung jari ini, kita sebnarnya di jajah oleh Google. Google ni merupakan fenomena dunia yang impak nya lebih kurang macam manusia menjejakkan kaki ke bulan atau satelit India jumpa air kat bulan. bagaimana google boleh dikatakan menjajah kita?


google yang kini berumur 11 tahun. googlle?



mari hayati cerita ini: Mak Bedah ingin memasak ikan stim untuk anak beliau yang pulang ke kampung untuk beraya. walau bagaimanapun, Mak Bedah bukan lah seorang yang mahir dalam memasak makanan laut. jadi, Mak Bedah mengambil keputusan untuk melayari internet kerana cucu beliau pernah mengirim SMS mengatakan "kalau nenek nak cari resipi-resipi chef Wan, nenek google je kat internet" .

laptop di buka, "ikan stim" di taip di ruangan google.





klik untuk besarkan

Mak bedah pun meng klik link pertama yang google berikan:

My Resipi: resepi Ikan stim ala thai

- [ Translate this page ]
oleh: junjs11 Ikan stim ala thai. Picture_1389. junjs11@myresipi.com. from internet...makan semalam...mcm kat restoren aje, hehehe. Created on : 16-04-2007 ...
www.myresipi.com/top/detail/1560 - Cached - Similar -

"ehm.. hebat jugak internet nih. senang je aku nak cari macam-macam benda" luah hati Mak Bedah selepas dapat menelaah resipi yg baru saja beliau dapati. lalu beliau pun memasak dengan hepi nya.

sekian.


masih samar-samar? apa cerita ni cuba sampaikan? cuba tengok semula screen shot bila kata kunci "ikan stim" di taip. berapa ribu search result yg google berikan?


Results 1 - 10 of about 31,000 for ikan stim. (0.28 seconds)

dalam 31000 result yg available ini, Mak Bedah telah memilih untuk mengambil resipi daripada link pertama yg google berikan. bagaimana dengan 30999 search result yg lain? barangkali search result ke 30998 itu merupakan resipi ikan stim paling sedap di alam semesta. kan?

ini kalau kita pandang dari perspektif mencari resipi kan stim . bagaimana bila kita hendak mencari maklumat pasal islam? atau oic? atau israel? atau yahudi?

bagaimana kalau google meletakkan blog ayah pin sebagai search result yg pertama apabila google search "ISLAM" , sudah tentu ramai yg terpesong. yg bukan islam jadi bingung, yg islam jadi bengong.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguN5M1XOB7sfNmkUfVXF8PAnLOWJ-aCF6Yczz18gvTEG72X9o4xFMN6_fkUuoxl-g3ood7cLgazCeq4jXQMgmC7NYAMFckbUrHyB2bXNE2wv1HT4NE1dBCBeLiGVu4yX0jltdKLsHBX8U/s400/AyahPin.jpg
ayah pin lampin keselamatan


sekarang, salah siapa? kita mahu salah kan GOOGLE?

tidak. kita tidak boleh salah kan google.. sebab? google mempunyai sistem web crawling nya yg tersendiri. lagi famous link tu, lebih tinggi ranking link tu untuk naik sebagai top 10 search result. cuba korang search "ikan stim" kat google .Blog ikanstim.blogspot.com menduduki tangga ke4. kalau korang search "ikan stim" 2 tahun lepas, rank ke4 tu mungkin diduduki oleh blog/website yg lain. apa yg cuba saya sampaikan disini ialah;

be part of the information available on the net!

share lah benda-benda bermanfaat kat blog/website anda. pastikan informasi itu sahih, dan bila jumpa informasi di blog/web lain, jangan percaya melulu. femeskan blog anda, banyakkan visitor dan update selalu. baru blog anda akan di rank top10 oleh GOOGLE.

p/s- kenapa google? bagaimana dengan YAHOO! dan yg seangkatan dengannya?
sebab, GOOGLE digunakan hampir oleh semua manusia yg menggunakan internet di bumi .




pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan oleh ikanstim.com : lebih best dari Mastika







Suka entri kali ni? follow/bookmark ikanstim sekarang sempena stok masih ada!

5 Comments:

nyzm @ September 27, 2009 at 9:42 PM

yang search tu guna la otak jangan caya je ada baik buruk nya google ni ape pun ikan stim lebih dari mustika! hahaha

Aida The Pink Goddess @ September 27, 2009 at 9:49 PM

kenapa ada dua L aaa? akak hairan td..masa google.he

Admin @ September 27, 2009 at 9:51 PM

haha
stuju nyzm!
itu celebrate ulang tahun ke11 dorg tu kak

Meooo Comicore Club @ September 27, 2009 at 9:52 PM

mak bedah nk makan ikan stim?

ayoyoyoyoyo... mak bedah... :p

Admin @ September 27, 2009 at 11:08 PM

mak bedah terer masak ayam masak merah

bab ikan2 ni dia xreti sgt.haha